Regulamin
Regulamin organizacyjny
Ośrodka Wychowawczo-Profilaktycznego „MICHAEL”
Zgromadzenia Św. Michała Archanioła
w Warszawie przy ul. Ks. Br. Markiewicza 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa szczegółowe cele, zadania i organizację Ośrodka oraz specyfikację i zakres prowadzonej działalności.
§ 2
1. Postanowienia Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników i uczestników Ośrodka.
2. Pracownik przed rozpoczęciem pracy w Ośrodku podlega zaznajomieniu z Regulaminem. Uczestnicy są zaznajamiani z Regulaminem przez swoich wychowawców i instruktorów.
§ 3
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o Ośrodku należy przez to rozumieć Ośrodek Wychowawczo-Profilaktyczny „MICHAEL”.
Organem założycielskim i prowadzącym Ośrodek jest Zgromadzenie Św. Michała Archanioła reprezentowane przez Kurię Generalną z siedzibą w Markach, przy Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 248/252.
Ośrodek prowadzi działania zgodnie z przepisami prawa a w szczególności ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24.04.2003 r z późn.zm., ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 09.06.2011 r. z późn.zm. oraz ustawy o pomocy społecznej z dnia 12.03.2004 r. z późn.zm.
Cele Ośrodka
§ 4
1. Celem Ośrodka „MICHAEL” jest:
1) tworzenie wspólnoty, jako pozytywnego środowiska dającego wsparcie emocjonalne dzieciom i młodzieży różnie przystosowanej społecznie oraz ich rodzinom,
2) tworzenie warunków do rozwoju (intelektualnego, duchowego i fizycznego) dzieciom, młodzieży i dorosłym z uwzględnieniem ich specyficznych potrzeb,
3) pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb osób ze środowisk najuboższych: dożywianie, pomoc materialna, pomoc w rozwiązywaniu problemów,
4) wychowanie, edukacja i profilaktyka społeczna,
5) socjoterapia i resocjalizacja,
6) rehabilitacja i wsparcie osób niepełnosprawnych,
7) upowszechnianie kultury i sztuki,
8) upowszechnianie kultury fizycznej, sportu, rekreacji, turystyki i wypoczynku,
9) aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych i poszukujących pracy oraz promocja zatrudnienia,
10) promocja i organizacja wolontariatu,
11) kształtowanie osobowości uczestników oraz wspomaganie rozwoju rodzin w oparciu o wartości chrześcijańskie oraz system wychowawczy ks. Bronisława Markiewicza, opierający się na zasadach ideowych „Któż jak Bóg” oraz „Powściągliwość i Praca”,
Organizacja Ośrodka
§ 5
1. Praca w Ośrodku polega na realizacji określonego w jego statucie i regulaminie systemu zintegrowanych działań diagnostycznych, wychowawczych, opiekuńczych, specjalistycznych, edukacyjnych, kulturalnych i sportowych, współpracy ze środowiskiem rodzinnym uczestników oraz z instytucjami wspierającymi działalność Ośrodka.
2. Ośrodek czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.15-21.30.
§ 6
3. Ośrodek osiąga swoje cele poprzez:
1) Prowadzenie placówki wsparcia dziennego w formie łączonej (opiekuńczej, specjalistycznej i pracy podwórkowej),
2) prowadzenie zajęć opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, ogólnorozwojowych (sportowych, artystycznych, kulturalnych), specjalistycznych (logopedycznych, socjoterapeutycznych, terapii pedagogicznej, korekcyjnych), działań animacyjnych, pracy pedagogów ulicy.
3) konsultacje i poradnictwo psychologiczne i pedagogiczne oraz grupy wsparcia,
4) realizację programów profilaktycznych szczególnie z zakresu profilaktyki uzależnień,
5) realizację programu religijnego,
6) organizowanie form wypoczynku dla dzieci i młodzieży (zimowiska, kolonie, obozy, wyjazdy śródroczne i integracyjne)
7) organizowanie kursów, szkoleń, warsztatów, sympozjów,
8) organizowanie imprez kulturalnych i sportowych, przeglądów, festynów i zawodów,
9) doradztwo zawodowe i akcje informacyjne, staże dla absolwentów, praktyki zawodowe, pośrednictwo pracy,
10) zajęcia integracyjne i formacyjne dla wolontariuszy.
§ 7
Działania Ośrodka zmierzają do:
1) tworzenia uczestnikom warunków fizycznego, psychicznego i poznawczego rozwoju,
2) poszanowania podmiotowości uczestnika, wysłuchiwania jego zdania i w miarę możliwości uwzględniania jego wniosków w dotyczących go sprawach oraz informowania uczestnika o podejmowanych wobec niego działaniach,
3) zapewnienia poczucia bezpieczeństwa,
4) dbałości o poszanowanie i podtrzymanie związków emocjonalnych uczestnika z rodzicami, rodzeństwem i z innymi osobami zarówno spoza placówki, jak i przebywającymi lub zatrudnionymi w placówce,
5) uczenia nawiązywania więzi uczuciowych oraz związków interpersonalnych,
6) uczenia poszanowania tradycji, ciągłości kulturowej,
7) uczenia planowania i organizowania zajęć stosownie do wieku uczestników,
8) uczenia organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych,
9) kształtowania u dzieci nawyków i uczenia zachowań prozdrowotnych,
10) przygotowywania uczestników do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenia samodzielności w życiu,
11) wyrównywania deficytów rozwojowych uczestników,
12) uzgadniania istotnych decyzji dotyczących uczestników z jego rodzicami lub opiekunami.
Pracownicy Ośrodka
§ 8
1. Ośrodkiem kieruje dyrektor powołany przez organ prowadzący placówkę.
2. Zadania dyrektora określa statut Ośrodka.
§ 9
1. W Ośrodku zatrudnieni są: kierownik, wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy, instruktorzy, pracownicy administracyjni i pracownicy obsługi.
2. W Ośrodku mogą być zatrudnieni inni pracownicy lub specjaliści stosownie do potrzeb przyjmowanych dzieci i młodzieży oraz organizowanych zajęć.
3. Działalność Ośrodka może być uzupełniona pracą wolontariuszy na podstawie umowy zawartej przez dyrektora z wolontariuszem, który wykonuje pracę pod nadzorem dyrektora lub wyznaczonego pracownika.
4. W procesie opieki i wychowania uczestniczą wszyscy pracownicy i wolontariusze.
5. W Ośrodku wskaźnik zatrudnienia pracowników w przeliczeniu na pełne etaty powinien wynosić 1 etat wychowawcy na 15 dzieci
§ 10
1. Wychowawcy, koordynatorzy i instruktorzy zobowiązani są do organizowania pracy w grupie oraz do pracy indywidualnej z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, kierują procesem wychowawczym uczestników. Do ich zadań należy:
1) opracowanie i realizacja indywidualnego i grupowego planu pracy z uczestnikami w porozumieniu z psychologiem, pedagogiem i innymi specjalistami,
2) prowadzenie dokumentacji: karty pobytu uczestnika, karty wolontariusza, dziennika zajęć, zeszytu obecności, oświadczenia rodziców (opiekunów), wywiadu środowiskowego,
3) współpraca z innymi pracownikami placówki, utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami, opiekunami oraz szkołą,
4) uczenie planowania i organizowania codziennych zajęć,
5) uczenie organizowania czasu wolnego, w tym uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych
6) wykształcanie i wdrażanie nawyków higienicznych, porządkowych, umiejętności samoobsługowych oraz dbałość o utrzymanie dobrego stanu zdrowia uczestników,
7) kierowanie i koordynacja pracą wolontariuszy,
2. Do obowiązków psychologa i pedagoga należy:
1) diagnoza psychologiczno-pedagogiczna uczestników z uwzględnieniem rozwoju umysłowego, stanu emocjonalnego i poziomu umiejętności szkolnych,
2) informowanie wychowawców, koordynatorów i instruktorów o wynikach diagnozy dla doboru odpowiednich metod wychowawczych i form pomocy,
3) badanie sytuacji rodzinnej uczestników poprzez zbieranie informacji o więziach rodzinnych, sytuacji bytowej, atmosferze wychowawczej itp.,
4) współpraca z gminnymi i miejskimi ośrodkami pomocy społecznej, pedagogami i wychowawcami szkolnymi w celu właściwej oceny dotychczasowej sytuacji życiowej uczestników,
5) prowadzenie odpowiedniej dokumentacji,
6) prowadzenie zajęć wyrównawczych dla dzieci wykazujących opóźnienia w nauce oraz zajęć terapeutycznych, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i życiowych uczestników,
7) prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla rodziców dzieci i młodzieży z Ośrodka,
§ 11
1. W Ośrodku działa stały zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka.
2. Do zadań zespołu, o którym mowa w ust. 1, należy w szczególności:
1) analiza karty pobytu dziecka,
2) okresowa ocena sytuacji dziecka,
3) ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka,
4) analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną,
5) modyfikowanie indywidualnego planu pracy,
6) ocena zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
3. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1, wchodzą:
1) dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona,
2) pedagog,
3) psycholog,
4) wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka,
4. W celu uzyskania wiedzy o sytuacji socjalnej i prawnej dziecka oraz jego rodziny, do udziału w posiedzeniu stałego zespołu, o którym mowa w ust. 1, mogą być zapraszane również osoby bliskie dziecku, a także przedstawiciele: sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce położenia placówki, właściwego powiatowego centrum pomocy rodzinie, ośrodka pomocy społecznej, policji, służby zdrowia, instytucji oświatowych, ośrodka adopcyjno-opiekuńczego oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka.
5. Po przeprowadzeniu oceny sytuacji dziecka, poprzez analizę jego sytuacji rodzinnej i psychospołecznej, zespół, o którym mowa w ust. 1, formułuje na piśmie wniosek dotyczący zasadności dalszego pobytu dziecka w placówce.
Uczestnicy Ośrodka
§ 12
1. Uczestnikami Ośrodka są dzieci i młodzież oraz ich rodziny. W szczególności są to osoby ze środowisk zaniedbanych, ubogich, dotkniętych patologią, niezaradnych życiowo (różnie przystosowane społecznie, prezentujące zaburzenia zachowania i defekty uspołecznienia, przejawiające trudności w zakresie realizacji programu szkolnego, nie posiadające miejsca godnego spędzania czasu, a jednocześnie pragnące rozwijać swój potencjał twórczy, zainteresowania i talenty).
2. Przedział wiekowy uczestników od 7 do 24 lat.
3. Ośrodek ma charakter otwarty i uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne.
§ 13
1. Uczestnicy Ośrodka mają prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczego,
2) ochrony i poszanowania swojej godności, życzliwego i podmiotowego traktowania,
3) wyrażania własnych poglądów w sprawach ich dotyczących,
4) ochrony przed przemocą fizyczną i psychiczną,
5) indywidualnego kontaktu z wychowawcą, psychologiem lub księdzem,
6) kultury, sportu, wypoczynku i zabawy.
2. Uczestnicy są zobowiązani do:
1) przestrzegania zasad określonych w statucie, regulaminie organizacyjnym i regulaminach poszczególnych sekcji,
2) współpracy w procesie wychowania,
3) sumiennego wykonywania powierzonych zadań,
4) szanowania godności i podmiotowości innych osób,
5) szanowania mienia, dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Ośrodku.
6) korzystania z wyposażenia i sprzętu wyłącznie pod nadzorem wychowawcy-instruktora,
7) odpowiedzialności za własne życie i rozwój,
8) pogłębiania formacji religijnej,
§ 14
1. Za wyróżniające się zachowanie, wzorową postawę i pracę uczestnik może otrzymać: pochwałę wychowawcy lub dyrektora, list pochwalny do rodziców i szkoły, dyplom uznania, nagrodę rzeczową.
2. Za nie przestrzeganie regulaminu Ośrodka lub sekcji i niesumienne spełnianie obowiązków uczestnik może być ukarany: upomnieniem, usunięciem czasowym lub całkowitym z Ośrodka.
Dokumentacja
§ 15
1. Ośrodek prowadzi:
1) dokumentację programów i zadań realizowanych w Ośrodku i sprawozdania z ich realizacji,
2) dokumentację merytoryczną (listy obecności, dziennik zajęć, karty wolontariuszy, karty pobytu uczestników, indywidualne plany pracy, wywiady środowiskowe, oświadczenia rodziców i opiekunów)
3) dokumentację finansową,
4) dokumentację kadrową,
5) protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej,
6) dokumentację z posiedzeń stałego zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka,
7) księgę zarządzeń dyrektora,
8) książkę kontroli,
9) dokumentację ochrony danych osobowych.
Postanowienia końcowe
Niniejszy regulamin został sporządzony w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, przyjęty i zatwierdzony przez Przełożonego Generalnego Zgromadzenia Świętego Michała Archanioła, wchodzi w życie z dniem 01.10.2019 r.
Przełożony Generalny Zgromadzenia Św. Michała Archanioła Ks. Dariusz Wilk